torstai 4. toukokuuta 2017

Kiitollisuuspäiväkirja: Näistä olen kiitollinen!

Olen alkanut pitää kiitollisuuspäiväkirjaa ja suosittelen sitä kaikille muillekin. Se auttaa näkemään arkisen valituksen keskellä kaikki asiat, jotka omassa elämässä ovat hyvin. Olen huomannut, että koska kiitollisuus lisää hyvää mieltä, se houkuttelee myös hyviä asioita omaan elämään.

Olen kulkenut pitkän tien tajutakseni tämän. En todellakaan pidä itseäni valaistuneena tai minään "jeesuksena", olen vain oivaltanut elämästä jotain olennaista ja itselleni ja omaa arkeani helpottavaa.
Olen kulkenut joskus hyvinkin syvissä vesissä ja negatiivisuuden kierteessä. Olen päättänyt vaihtaa positiivisuuteen. Se tuntuu toimivan paremmin.
Pieniä suuria oivalluksia.

Tässä ote kiitollisuuspäiväkirjastani.
Tänään olen kiitollinen(asiat eivät ole tärkeysjärjestyksessä):

1. Perheestäni. Ei ole itsestään selvää, että elämässä saa ihanan perheen. Minua jostain syystä on se onni kohdannut ja aion totisesti vaalia tätä onnea kaikkine sateenkaaren väreineen.

2. Ystävistäni. Ei se määrä, vaan se laatu. Skarpattavaa kyllä omalta kohdaltani olisi yhteydenpidossa.

3. Kehostani, joka jaksaa liikkua. Kehosta, joka vanhenee, mutta toimii yhä. Se pitää nykyään lempeistä lajeista, kuten pitkistä kävelylenkeistä, pilateksesta ja joogasta. Se ei pidä rääkkäämisestä, joten en piinaa sitä enää. Sairastuin parikymppisenä syömishäriöön, josta toipuminen vei vuosia. Silloin kävin fyysisesti ja henkisesti äärirajoilla.

Selvisin kuitenkin ja olen siitäkin kiitollinen, koska aina on olemassa se toinenkin vaihtoehto.

4. Upeista uusista mahdollisuuksista. Näen mahdollisuuksia, en esteitä. Päästin viime vuoden lopulla irti työstä, joka ei palvellut minua enää. Työ sinänsä oli ja on edelleen kivaa ja antoisaa, ei kuitenkaan siinä määrin, kun sitä oli ja niin, etten itse sanellut sääntöjä. Olen oppinut itsestäni sen, että tarvitsen lähestulkoon täydellisen vapauden tekemiseeni. Lisäksi minulla on erityislapsi, joka tarvitsee minua ehkäpä enemmän kuin normilapsi. Laitoin hänet ja oman jaksamiseni etusijalle. Pian huomasin, että olin tehnyt juuri oikean ratkaisun. En enää kotona ollut kireä ja stressaantunut kiukkuinen akka, vaan rennompi, iloisempi ja läsnäolevampi läheisilleni sekä itselleni. Lapseni voi paremmin, minä voin paremmin = Koko perhe voi paremmin. Ja näen, että maailma on täynnä mahdollisuuksia. Kun yksi ovi sulkeutuu, toinen avautuu.

5. Ihanista auttavista siskoista. Nainen on naiselle susi -asetelma on varmasti olemassa, mutta omalla kohdallani en siihen ole useinkaan törmännyt. Sen sijaan olen tavannut toinen toistaan upeampia, hyväsydämisiin siskoja, jotka ovat pyyteettömästi minua auttaneet. Tätä on tapahtunut omalla kohdallani työelämässä ja  muutenkin.

6. Itselleen anteeksi antamisen taidosta(sen opettelusta). Olen tehnyt paljon hölmöyksiä, ehkä enemmän kuin moni muu, siltä ainakin välillä tuntuu. Mutta tiedättekö mitä: En aio kantaa kivirekeä selässäni sen takia. Annan itselleni anteeksi. Ketään ihmistä tai eläintä en ole koskaan vahingoittanut(ainakaan tietoisesti, itikan ja hämähäkin listimistä ei lasketa), ja se jos mikä on mielestäni se suurin synti.

7. Muille anteeksi antamisen taidosta. Koska miksi kantaa kaunaa mistään, sillä vahingoittaa vain itseään.

8. Hetkessä elämisen taidosta(sen opettelusta). Olen elämäni aikana kohdannut paljon kuolemaa lähipiirissäni. Kun olin 13-vuotias pappani kuoli, kun olin 16-vuotias, isosiskoni kuoli. Kun olin 20-vuotias, mummoni kuoli. Kun olin 30-vuotias siskopuoleni kuoli. Viime vuonna kuoli rakas anoppini, kuukausi sitten rakas tätini. Kuolema on osa elämää. Mutta elämä on arvaamatonta, ja siksi pitää elää ja nauttia hetkessä.

Tässäpä näitä omia kiitollisuuden aiheita loppuviikolle. Nämä ovat toki isoja teemoja, kiitollinen voi olla vaikka hyvistä yöunista. Mitkä ovat sinun kiitollisuuden aiheesi?


Hääkuva vuodelta 2004. Tämä ihmissuhde on kestänyt jo 16 vuotta.



Ihanat tytöt häissäni Seurasaaressa 2004. Siitäkin ikimuistoisesta päivästä olen kiitollinen.








SHARE:

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

Blogger Template Created by pipdig