tiistai 7. marraskuuta 2017

Karkota kaamosmasennus - vinkit!

Joka vuosi se tulee muka yllättäen. Vaikka täällä pimeässä pohjolassa on jo jonkun aikaa asuttu. Kaamos. Kun jo iltapäivällä viideltä on säkkipimeää, voi olla vaikeaa löytää itsestään se pirteä suorittaja, joka käy töissä ja lenkillä ja puuhastelee sitä sun tätä. Pahimmassa tapauksessa sitä jämähtää sohvannurkkaan, jaksaa juuri ja juuri raahautua töihin ja on väsynyt aamusta iltaan. Se toki vaikuttaa mielialaan ja jo 40 prosenttia suomalaisista kärsii joko kaamosväsymyksen tai kaamosmasennuksen oireista, joita ovat muun muassa liikaunisuus, ruokahalun kasvu ja painon nousu. Kuulun edellämainittuihin, joten nämä vinkit on ihan itse testattu. Kaamosväsymyksen ja masennukseen selättämiseen on siis onneksi keinoja.

1. Hanki kirkasvalolamppu
Kirkasvalohoito on tutkitusti tehokkain apu kaamosoireiluun. Sen on todettu hillitsevän kasvavaa ruokahalua ja unentarvetta. Parhaan tuloksen saa, kun laittaa kirkasvalolampun päälle heti aamusta. Lampun lämmössä kannattaa paistatella puolisen tuntia per päivä.

2. Ulkoile valoisaan aikaan
Ulkoilu valoisaan aikaan kannattaa, jos vain suinkin ehdit ja pystyt. Esimerkiksi tänään aurinko paistoi vuodenaikaan nähden aika paljon, mutta sen tietää, ettei se paista ikuisesti. Joten kipin kapin vaikka vartin happihyppelylle ja maailma näyttää jo varsin erilaiselta.

3. Liiku 
Liikkeelle lähtemisen kynnys nousee, kun ulkona sataa ja tuulee,  mutta kuten edellä todettiin, pienestäkin liikkumisesta on suuri hyöty. Hyötyliikuntaa kannattaa harrastaa joka päivä, kävellä raput, jne, vaikkei jaksaisikaan. Itse laitan usein painavat ruokakassit taloyhtiömme maailman hitaimpaan hissiin ja kävelen itse  portaat perässä. Hikiliikuntaa suositellaan pari kertaa viikossa, mutta siitäkään ei kannata ottaa stressiä. Liiku, kuten sinusta hyvältä tuntuu. Erityisesti luonnossa samoilun on tutkittu vähentävän stressiä.

4. Ruokaile terveellisesti ja syö vitamiineja
Kaamosmasennus vaikuttaa ruokahaluun. Erityisesti hiilihydraattiset ruot ja makea maistuvat, mikä johtaa painonnousuun, mahdolliseen itseinhoon ja syyllisyyden tunteeseen. Syö paljon kasviksia ja sitrushedelmiä. Myös D-vitamiinin puute voi aiheuttaa masennusta.
Itse syön D-vitamiinin lisäksi sinkkivalmistetta, joka auttaa vastustuskykyyn.

5. Nuku riittävästi
Rauhoita ilta. Sulje televisio, tietokone ja puhelin ajoissa. Sininen valo tekee levottomaksi ja vaikeuttaa nukahtamista.

6. Ole itsellesi lempä
Tätä ei voi liikaa korostaa: Ole itsellesi lempeä, äläkä vertaa itseäsi muihin. Tee asioita, jotka tuottavat juuri sinulle mielihyvää. Tärkeintä on sinun hyvinvointisi.

7. Lähde etelään - ehkä pysyvästi. :D
Hyväksi havaittu keino kaamosmasennuksen hoitoon on tietenkin lomailu auringon alla. Matkan vaikutus kestää pari viikkoa paluun jälkeen. Eli pitäisi käydä matkalla joka toinen kk. Haha, ensi kuun Thaimaan-matkaa odotellessa....

Lähde: Terveyskirjasto.
Seuraavaa aurinkolomaa odotellessa.




Tyypilliset masennusoireet:

- Unihäiriöt, nukahtamisvaikeudet, öiset heräilyt, liika nukkuminen
- Tarmottomuus, vaikeus ryhtyä tekemään asioita, yleinen väsymys
- Liikkeiden ja mielen hidastuminen tai vastaavasti kiihtyneisyys
- Mielihyvän ja ilon kokemisen puute: koti, harrastukset, opiskelu, työ
- Voimakkaat syyllisyyden tunteet, arvottomuuden tunne ja itsetunnon lasku
- Vetäytyminen ihmissuhteista ja negatiivisten ajatukset muista ihmisistä
- Kipuoireet, kuten selkä-, lihas- , nivel- ja vatsakivut sekä päänsäryt
- Painon ja ruokahalun huomattavat muutokset
- Muutokset seksuaalisessa käyttäytymisessä

- Toivottomuus ja kuolemaan liittyvät ajatukset (ajatus kärsimyksen loppumisesta)

Lähde: Vastaamo

Täältä pääset tekemään masennustestin.


Kaikki keinot käyttöön, siis KAIKKI!



SHARE:

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

Blogger Template Created by pipdig